Lær at strikke for begyndere

Lær at strikke for begyndere

Jeg håber, I får det bedste ud af dagene med lidt sol på næsen og strikkepinde i hænderne. Selvom jeg her skriver til alle jer, der endnu ikke har fået strikkepindene i hænderne. Jeg vil nemlig lave en guide til, hvordan du kan komme igang med at strikke, hvad du skal bruge og hvilke hjælpevideoer som kan guide dig på vej samt idéer til begyndervenlige strikkeprojekter.

Sådan kommer du igang

Måske bliver du skuffet nu. Men jeg vil faktisk råde dig til, at starte med at strikke køkkenets mest uundværlige og meget brugbare (ok – en karklud). For at strikke denne, skal du have købt en rundpind 3mm, 60 cm lang samt to nøgler garn. Jeg anbefaler, at du starter med at købe Hemp + Cotton + Modal fra Onion som indeholder både hamp og bomuld og er et super og bæredygtigt valg til en karklud. Hamp er anti-bakterielt af natur og optager væske langt bedre end bomuld alene.

Når du har fået købt dig: 1 rundpind 3mm, 60 cm samt to nøgler garn, skal du til at slå dine første masker op. Til dette har vores alle sammens strikkehelt Kimmie Munkholm netop udgivet den fineste film, som du kan se lige her.

Til dit første projekt slår du 60 masker op.

Når du har slået dine første masker op, skal du strikke glatstrik frem og tilbage på pinden. Det vil sige, at du strikker ret på ret-siden og vrang på vrang-siden. Igen kan du følge Kimmies video og se med lige her hvor du vil lære at strikke ret.

Herefter strikker du alle maskerne ret på din første pind. Den næste pind er fra vrang-siden, og du finder en guide til at strikke vrang lige her.

Og nu hvor du allerede er blevet væsentligt klogere – er det tid til at få øvelsen ind under huden. Nu strikker du glatstrik frem og tilbage (én pind ret, én pind vrang) indtil din karklud er ligeså lang, som den er bred. Eller til du når din ønskede længde.

Når du har opnået den ønskede længde, skal du til at lukke dine masker af.

Se med lige her hvor du lærer, hvordan du lukker maskerne af.

Og voila! Du kan fortsætte med at strikke karklude til du føler dig sikker nok (eller til ingen længere kan bruge flere karklude). 

Vælg dit første sweater-strikkeprojekt! 

Ok – denne er ikke nem.

Ikke desto mindre skal du vide, at det er en fordel at strikke i én enkelt tråd til dit første projekt. Jeg har listet nogle forslag og jeg vil råde dig til, at tage dig god tid til at kigge dem igennem.

Og har du fulgt med så langt – så tak! Du kan altid få fat på mig på min Instagram @strikkehjoernetmariager eller på tlf. 93 20 06 20. Ingen spørgsmål er for store eller for små. Og nu har du ikke tid til at kigge med længere, for du har det bedste til gode <3

God fornøjelse på pindende. Og husk at nyde processen. Det er magi, når garnnøgler forvandles til de smukkeste trøjer af strikkepinde og vores hænder.

Maria Elstrøm

Indehaver af Strikkehjørnet Mariager